Monday 13 June 2011

Boleh COUPLE ke TAK???

Assalamualaikum

Alhamdulillah kita berjumpa lagi… nie kira 1st entry aku… so, aku da decide nak criter sal tajuk HOT memandangkan aku pun lebih kurang berpotensi utk terjebak dengan masalah ni – COUPLE

Ehem2… hm.. aku malas la nak terangkan kat korang aper itu couple sebab aku yakin dan percaya yang korang memang pakar dalam bab2 nier… aku? Hm.. tak dinafikan aku pun penah couple.. okay fine aku tau aku wat salah… tapi ader ker aku cakap nier aku malaikat? Tak kn? Aku pernah wat salah sebab tu la aku nak share kat korang…

Jom start..!


Persoalan pertama-couple nier haram ker??
Hm… korang nier masih lagi nak tau haram ker tak erk?? Adeh.. pastu ader plak orng cakap.. weh, dalam quran tak der kata yang couple nier haram pown.. ahhh sudahh… memang la xder.. ader ker dalam quran kata couple tu tak haram?? Ha.. tau pun… korang nier.. dah tau korang tak pasti ataupun boleh dikategorikan was-was a.k.a subhah, asal korang gi couple gak??? Ha.. senyap korang.. adeh….. 

Persoalan kedua-couple nier membawa kea rah yang +ve or –ve?
Hah! Nier yang best nier… korang jangan cakap yang aku tak tau sebab aku pun pernah couple… fine.. kalu korang rasa salah.. korang perbetulkan and bagi kat aku aper yang betul, boleh?

*mula2 pandang-pandang main-main mata.. aku tengok kau, kau tengok aku. Aku senyum kat kau, kau senyum kat aku….

*pahtu bertukar-tukar nombor phone.. tak kira la no umah ker.. no pejabat ker..samer jer… tak pun lening gne facebook.. eh, mana ader.. gne skype la… eh.. bukan jugak.. gne yahoo messenger la..  tak! Tak! Hah! Gune gmail la…. Ha.. xkire la paper pun yang pasti nyer sumernyer berpaksikan atas satu reason yang kukuh iaitu untuk berhubung…


*bermula la kisah….. I kawan jer dengan dia….. tak suker la u nier.. call 2-3jam.. eh, ta puas la cakap dengan u…. text jer la… jom ym, jom skype…. Rindu la… suare u sedap la…


*pahtu…… status : mamat is in relationship with minah


*mula la… saying-sayang….. baby…. Padahal dulu geli sangat… eeuuwww!! Uueekk!! Aku tak suker la orng panggil aku sayang.. tapi bila da declare couple… ha, mengalahkan husband and wife… hubby la… bucuk2 la……  (serun memikirkan dosa2 yang aku da wat)


*bila da rindu2…. Aper lagi.. jom kita jumpa sayang… ahh sudaahhh!! Nak jumpa plak dah… mesti korang ingt lagu… “boleh pandang2….. duduk renggang2…. Jgn pegang2….”…. yer la tuh… kn.. betul ker orng tak couple nier tak pegang2 ?????? haa……. Korang jawab la sendiri…….. ader yang kata.. aku tak boleh la.. aku dah biasa… mmg kne pegang jugak… aku pegang tangan jer… aku sayang kat dia… tu tanda kasih sayang aku kat dia… aku pegang2 tangan da kire okay la sbb aku tak pegang lain2… ha a.. ye la tu.. mmg betul la sangt kn???? Korang luper ker.. bersentuhan kulit antara elaki dan perempuan yang bukan mahram umpama pegang babi??? Amboi.. kalu Nampak anjing jaga sangat…. Nampak orng makan babi geli sangat.. dah korang saling berpegang-pegangan tu aper cer????


*ader orang kata…. Zaman sekarang nier mmg kne couple.. dulu laen…. Lening payoh nak cari orng yang betul-betl baik, tu yang kne couple tuh.. ha… mahzab mana ko amik tuh?? Pandai2 nak ubah….. adoi…..


*ader jugak yang kata…. Dia tu mmg suol mate aku dah…… aku couple ngan dia sbb aku takut nanti melepas….. sayang ooiiii!!! Tak pernah dengar ker perkataan “bertunang”???


*yang lain plak kata….. kita orng tak jumpa pown… text jer.. call pown tak pernah…… memang kami betul2 jaga……. Owh… dah hati korang jaga tak???? Ha..jawab jangan tak jawab…


Hm……… sebenarnya…… memnag tak der hadis or ayat quran yang jelas mengatakan couple nier haram tapi aku yakin kita sume sedia tahu ayat nier
 Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk (yang membawa kerosakan)” (al-israf:32)
memang la korang couple korang tak berzina pown….. tapi korang pernah dengar tak sal zina mata? Zina hati? Zina fikiran? Hm……… sedar tak sedar bila korang couple.. sedikit sebanyak sebenarnya korang da menghampiri zina……….

Aku tau.. aku tak layak nak judge korang….. coz soal hati hanya Allah ynag tahu.. tapi kau sampaikan nier melalui pengalaman aku dan orang sekeliling aku…….

Bila bercouple…. Tipu la kalu korang tak keep in touch…. Mesti adernya…. Perasaan rindu tu….. rindu tu dah boleh dikategorikan sbg zina hati sebab bila rindu korang kan call, skype, ym, text.. aper-aper la cara nak contact….. da masuk zina lain lak.. coz bila da berhubung.. korangkn rasa lega… (ala-ala dadah)… kalu tak contact rasa tak senang hati.. rindu jer… mandi tak basah.. makan tak kenyang.. bila dapat jew msg, da macam orng dapat durian runtuh…happy giler tahap cipan!! Betul tak???

Hm… tapi tak tau la palk kalu ader orng couple tapi tak contact langsung….. *sigh* (tapi aku tabik spring la kalu korang couple tapi dapat elak dari sume masalah zina)


Persoalan ketiga-dah tu macam mana nak elak perasaan cinta nier?
Yup! Yup!.. sal nie aku ader baca dalam buku karya bro H.A…. aku pasti ramai yang kenal bro H.A. nier… ha? Tak kenal? Ha.. korang klik je kat sini.
Cinta pada asalnya memang tak haram… cinta tu fitrah manusia… fitrah kita.. tanpa cinta, sensara la kita….. tak aman la dunia…. Tapi yang jadikan cinta tu haram sebenarnya cara korang kendalikan cinta tu.. cinta tak haram tapi cara macam mana korang bercinta….
Islam membenarkan cinta……. Okay, cuba korang fikirkan… boleh tak korang halang orng lain or diri korang sendiri daripada jatuh? Boleh kn???? Sebab korang nampak…. Sekarang korang fikir plak, boleh tak korang halang manusia, diri korang sendiri, aku, jatuh cinta selain Allah???? Ha…. Tak leh kan? Sbb aper?? Sbb cinta tu, abstrak, korang tak Nampak, tak leh pegang, Cuma korang boleh rasa jer….. so, kalu dah jatuh cinta, maka jatuh cinta jugaklah….

So, untuk menjawab persoalan nier….. mmg korang tak leh nak elak sbb perkara nier perkara yang korang tak Nampak (lain la korang duk dalam rumah, tak keluar-keluar, xder laptop, notebook, ipad,internet, facebook, handphone,telefon rumah, terasing drp dunia luar.. memang sah-sah korang takkn jatuh cinta dengan orang lain) Cuma korang kne pandai jaga, kawal cinta tu agar cinta kita tu dibina utk mendapat redha Allah bukan untuk memuaskan nafsu..!!!

Persoalan keempat-rasa tak tenang kalau tak luahkan perasaan cinta tu pada si dia!!
Yang nier mmg aku dah bias dengar and aku dah biasa alami… memang tak dinafikan terseksa.. lebih-lebih lagi bila kita mmg da fall in love tapi si dia plak fall in love kt orang lain and diaorng couple… melepas……. Betul tak??? 


Ha… tak payah nak sedih-sedih… korang piker la balik.. korang simpan perasaan cinta tu khas untuk dia, betul tak? Korang jaga.. simpan elok2.. ader orng lain bgtau yang orang lain tu cinta kt korang tapi korang tolak sebab korang jaga perasaan cinta korang untuk si dia.. alih-alih si dia plak gi couple ngan orang lain.. memang sah, jelas tanpa perlu disuluh bahawa memang terbuktilah yang dia tu bukangnya untuk kita….. and actually, kita lebih bagus daripada dia sebab korang mampu jaga perasaan, kawal diri korang tapi dia??? Ha.. Nampak tak??

So, aku nasihatkan korang salurkan rasa cinta korang pada Allah….. hanya Dia sahaja yang layak…. Korang cerita la kat Allah…. 

“Ya Allah aku sayang sangat kat dia….. andai dialah jodoh aku, Kau jagalah hati dia dan hati aku…. Andai dia bukan jodohku, Kau jauhkanlah dia daripada aku dan Engkau tenang serta lapangkanlah hati aku……”

Tapi ader jugak… tak leh, aku rasa tak puas.. aku kene bagitau jugak!! Tu namanya nafsu!! Korang kne fight la….. korangkan selalu berdoa, “ya Allah.. Engkau perkuatkanlah iman aku…” kn??? Nie la ujiannyer.. Allah nak uji setakat mana iman korang boleh bertahan……


Fikir logic la… kalu korang bagitau pun, aper yang korang dapat??? Tenang?? Ye ker tenang??? Andai si dia tu kawan korang.. dah abis friendship korang terjejas camtu jer…… andai si dia terima, korang nak couple??? Laen la korang masuk meminang, boleh kahwin terus…….. hm… so, tak payah.. simpan jer…. Tu cara yang terbaik…. Korang nier….. andai betul ader jodoh, insyaAllah ader la tu……. Korang tak perlu bimbang.. Allah tahu aper yang terbaik untuk korang….

So, sampai di sini je la setakat nier…. Sedar tak sedar da banyak da aku tulis… seperti yang korang sedia maklum… tujuan aku berblog nier sbb aku nak amalkan amar makruf nahi mungkar sbb aku dah tak larat nak pikul dosa2 aku and saham2 orng lain… so, aku sarankan korang join sama dengan share article nieyh… moga2 usaha kita sume mendapat keberkatan dan keredhaan Allah… amen….

No comments:

Post a Comment